Sea (E)scapes, performance, 60’ [Performance – Salle de pratique]
Le travail artistique d’Euridice Zaituna Kala s’intéresse aux métamorphoses culturelles et historiques, à ses manipulations et ses adaptations. L’artiste cherche à mettre en lumière la multiplicité des périodes historiques et des relations sociales depuis une perspective du continent africain qui est au cœur de ses réflexions. Le projet Sea(E)scapes débute il y a plusieurs années lorsque l’on découvre l’épave d’un navire négrier au large du Cap. Le São José Paquete-d’África fait naufrage à la fin du 18e siècle avec à son bord 400 esclaves dont plus de 200 périront. L’artiste commence alors une enquête. La séance d’écoute propose au public de partir à la découverte des traces de cette histoire, non pas récupérées mais élaborées par l’artiste. Euridice Zaituna Kala cherche en fait à mettre en lumière la multiplicité des périodes historiques et des relations sociales depuis une perspective du continent africain qui est au coeur de ses réflexions. Ces récits se déroulent dans les espaces de départ, de rencontres.
Euridice Zaituna Kala a été formée à la photographie à la Market Photo Workshop (MPW-2012) à Johannesburg. Elle a présenté de nombreuses performances dont Mackandal Turns into a Butterfly : a love potion, La Galerie, Noisy-le-Sec (2018) et Euridice Kala Shows and Doesn’t Tell, galerie Saint-Séverin, Paris (2018). Elle a participé à de nombreuses expositions collectives dont la 14e Fellbach Triennial for Small Sculpture : 40,000 – A Museum of Curiosity (2019), Le pouvoir du dedans, La Galerie, Noisy-le-Sec (2018), Mistake ! Mistake ! Said the Rooster… and stepped down from the Duck, Lumiar Cité, Lisbonne (2017), Infecting the City, Cape Town (2017) et (Co)Habitar, Casa da America Latina, Lisbonne (2017). Elle a été nominée pour le prix SAM Art Projects (2018) et le prix du talent contemporain de la Fondation François Schneider (2018). Son travail sera également inclus dans la seconde édition de la Lagos Biennal (2019), Hubert Fichte : Love and Ethnology à la Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2019 -2020), et dans la 1ére édition de la Triennale de Stellenbosh (2020). Elle est également la fondatrice et co-organisatrice de e.a.s.t. (Ephemeral Archival Station), un laboratoire et une plate-forme pour des projets de recherche artistique à long terme, établis en 2017.
Pour plus d’informations, voir
https://www.lakalastudio.com/
Euridice Zaituna Kala’s artistic work is concerned with cultural and historical metamorphosis, manipulation and adaptation. The artist seeks to highlight the multiplicity of historical periods and social relations from a perspective of the African continent which is at the heart of her reflections. The Sea(E)scapes project began several years ago when the wreck of a slave ship was discovered off the coast of Cape Town. The São José Paquete-d’África sank at the end of the 18th century with 400 slaves on board, of whom more than 200 perished. The artist then begins an investigation. The listening session proposes to the public to discover the traces of this history, not recovered but elaborated by the artist. Euridice Zaituna Kala seeks in fact to highlight the multiplicity of historical periods and social relations from a perspective of the African continent which is at the heart of her reflections. These narratives take place in the spaces of departure, of meetings.
Euridice Zaituna Kala is a Mozambican artist based in Paris. Her artistic work is interested in cultural and historical metamorphoses, manipulations and adaptations. The artist seeks to highlight the multiplicity of historical periods and social relations from a perspective of the African continent that is at the heart of her reflections. These narratives unfold in the spaces of departure, encounters…in the form of installations, performances, images and books.
She trained in photography at the Market Photo Workshop (MPW-2012) in Johannesburg. She has presented numerous performances including Mackandal Turns into a Butterfly: a love potion, La Galerie, Noisy-le-Sec (2018) and Euridice Kala Shows and Doesn’t Tell, Galerie Saint-Séverin, Paris (2018). She has participated in numerous group exhibitions including the 14th Fellbach Triennial for Small Sculpture: 40,000 – A Museum of Curiosity (2019), The Power of the Inside, La Galerie, Noisy-le-Sec (2018), Mistake! Mistake ! Said the Rooster… and stepped down from the Duck, Lumiar Cité, Lisbon (2017), Infecting the City, Cape Town (2017) and (Co)Habitar, Casa da America Latina, Lisbon (2017). She was nominated for the SAM Art Projects Award (2018) and the Contemporary Talent Award from Fondation François Schneider (2018). Her work will also be included in the second edition of the Lagos Biennial (2019), Hubert Fichte: Love and Ethnology at the Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2019 -2020), and in the 1st edition of the Stellenbosh Triennial (2020). She is also the founder and co-organizer of e.a.s.t. (Ephemeral Archival Station), a laboratory and platform for long-term artistic research projects, established in 2017.
For more informations, see
https://www.lakalastudio.com/